Stránky

9. listopadu 2017

ByHANA


Otvírám další seriál rozhovorů s vystavujícími na blížícím se Festivale mini. První článek věnuji nové značce ByHANA, za kterou stojí mladá maminka z Bratislavy, Linda Urbanová. Tuto značku by neměli přehlédnou zejména rodiče malých umělců!
Linda Urbanová vystudovala architekturu a pracovala jako grafička v Dětském muzeu v Bratislavě, kde vytvářela vizuály k výstavám, ale také pracovní sešity pro děti. Po narození dcery se rozhodla pokračovat v tvorbě podobných sešitů i pod vlastní značnou. Activity Book a Workshop Book jsou graficky velmi jednoduché, přesto hravé. Obsahují originální úkoly pro děti a přitom dávají veliký prostor pro jejich kreativitu. K sešitům pak Linda vyrábí eco-crayons, voskovky ve tvaru trojúhelníku, které jsou vhodné i pro ty nejmenší malíře. Sešity jsou vhodné pro děti ve věku od 4 do 8 let, eco-crayons si oblíbí i mnohem mladší děti (našemu Františkovi je 15 měsíců a krásně mu padly do ruky).

Jak vznikl název značky ByHANA?
Hana je moje dcera. Momentálně je jí 9 měsíců. Moc se těším na období, kdy začně kreslit. A doufám, že ji to bude bavit. My s manželem jsme oba architekti, takže výtvarná tvorba je nám blízká. Já jsem od malička chodila na výtvarku do Základní umělecké školy. 
Značka ByHANA vznikla vlastně při kojení a spaní malé Hanky. Je mi 26 let a tak trošku jsem se nudila. Ráda pracuju a tak se to celé nějak propojilo - volný čas, věci, které mě baví, malá Hana a vznikla z toho moje značka. Jestli budu mít další děti, tak nejspíš budu muset vytvořit další značky, aby se nehádaly.
 
Vystudovala jste architekturu, ovlivňuje vás to nějak i při tvorbě pro děti?
Mám ráda čistou, jasnou, jednoduchou architekturu a stejně tak i grafiku. Obyčejné, nekomplikované. Sešity, které jsem navrhla pro byHANA se také řídí minimalistickou grafikou. Jsem ráda, když vynikne dětská ruka, dětská kresba, barvy, pastelky, jednoduše jejich výtvor, nápad. Moje zadání jsou jen tak v pozadí. 

Co všechno tvoříte pod značkou ByHANA?
Workshop Book a Activity Book jsou interaktvívní pracovní sešity plné zajímavých úkolů, které hravou formou rozvíjí dětskou představivost, paměť, pozornost a kreativitu. Tiskneme je na papír vyrobený ze slupek kiwi a pomerančů, takže jsou eco-friendly :) Stejně tak eco-crayons, které jsou ručně vyrobené z včelího, sojového, karnaubského nebo palmového vosku z trvale udržitelného zemědělství a z minerálních pigmentů. Neobsahují parafín, použité ingredience i obal jsou biologicky rozložitelné. Svým trojúhelníkovým tvarem rozvíjí jemnou motoriku malých dětí.

Jak nejlépe podpořit a přitom neomezovat děti v jejich tvorbě?
Já si myslím, že každé díte je mistr ve vymýšlení, mistr v tvorbě a každé dítě má svůj vlastní styl. A každý tento styl, každý nápad, jak co vyjádřit, nakreslit, postavit, je jedinečný a je potřeba jej podporovat od maličkého věku. V mých sešitech najdou děti vždy jen takový náznak, ale to podstatné, jejich tvorba, jejich nápady, je na nich a můžou si volně vymýšlet.

Máte další plány na rozšíření portfolia?
Spustili jsme eshop www.byhana.org, pracuji na nových barvách eco-crayons a ráda bych vytvořila další řadu kreativních sešitů. Zároveň připravuji sérii dětských knih o svatých uherských králích - Sv. Ladislav, Sv. Imrich a Sv. Štefan. Příběhy napsal můj švagr a ilustrované jsou mnou a mým manželem Janem.

Jak se žije v Bratislavě s malým dítětem? Je to "baby-fiendly" město?
Já pocházím z malého města na severu Slovenska a manžel je z Bratislavy. Umím si představit i jiné město na bydlení, klidně i moje rodné město například. Nějakou dobu jsem žila v Barceloně, Londýně i Mnichově a velmi to porovnávám s Bratislavou. Kromě toho jsem víc urbanista než architekt, vystudovala jsem totiž architekturu se zaměřením na urbanismus. Takže téma baby-friendly měst je moje. A Bratislava má od toho velmi daleko.

Přesto, doporučíte nám nějaká místa, která stojí za to navštívit, když se ocitneme v Bratislavě s dětmi?
Železná studnička je velmi pěkné místo na procházky. Je to takový les ve městě. Sad Janka Kráľa nebo Medicka záhrada, to jsou hezké parky pro děti přímo v centru. A kulturní vyžití pro děti nabízí Bibiana nebo Bábkové divadlo. U dětí bývá taky velmi oblíbené bienále ilustrace. 

Jak vzpomínáte na své dětství?
Když jsem byla malá, velmi ráda jsem kreslila. Maminka má dodnes schované asi všechno, co jsem kdy nakreslila. Pamatuji si na svou architektonickou prvotinu. Byly mi asi 4 roky a přišel nám (mně a mojí sestře) úplně nový koberec do dětského pokoje. Byl bílý. Seděla jsem v pokojíčku na zemi, Ivanka na židličce a maminka na posteli a radovaly jsme se z něj. A potom už si jen pamatuji, jak přišla Ivanka a ptala se, co to dělám. Já jsem právě dokončovala svůj třípatrový dům s komínem nakreslený modrým perem na tento nový čistě bílý koberec.

Moc děkuji za rozhovor a těším se na setkání na Festivale mini!








Žádné komentáře:

Okomentovat