Stránky

26. listopadu 2017

Noos Baby


...aneb vlněné dítě. Jeho "maminka" pochází z Mongolska a proto mu dala křestní jméno Noos, což v mongolštině znamená vlna. Chcete znát celý jeho příběh? Přečtěte si můj třetí rozhovor s vystavovateli na blížícím se Festivalu mini.

A teď už bez nadsázky, Munkhtsetsen Amarnyam, zkráceně Munkho pochází z Mongolska. Ve 14 letech se odstěhovala s maminkou do Prahy, kde později vystudovala mezinárodní obchod. Svůj vysokoškolský obor pak doslova zrealizovala na rodičovské dovolené, kdy založila značky Noos Baby a Noos Concept. Z Mongolska dováží kvalitní vlněné zboží, které pak z Prahy prodává do celého světa.

Jaká byla tvoje motivace založit vlastní značku?
Už když jsem otěhotněla, napadla mě myšlenka, že bych se k práci v kanceláři nechtěla vracet. Potom když se narodil syn, poslala mi pro něj teta z Mongolska krásný vlněný set, kteří všichni obdivovali a vyptávali se, odkud ho mám. A tak se zrodil nápad dovážet z Mongolska vlněné oblečení a doplňky, které na českém trhu opravdu chybělo. Spolupracuji se svou tetou, která má letité zkušenosti z Gobi cashmere, největšího producenta kašmíru v Mongolsku.
Jak vaše spolupráce probíhá? Přecejen Mongolsko je opravdu hodně daleko...
Na začátku tetě zadám, co bych chtěla vyrobit. Ona zajistí produkci, pošle mi prototypy ke schválení, které ladíme takhle na dálku. Vyrobené zboží pak nechávám posílat letecky do Prahy, je to sice drahý způsob dopravy, ale vyhneme se riziku, že nám naše krásné vlněné věci po cestě zničí třeba moli. A stříkat je kvůli tomu nějakou chemií rozhodně nebudeme. O další distribuci, chod eshopu a marketing se pak starám já z Prahy. Zajímavé je, že více než polovinu objednávek posílám do USA, takže cestou Mongolsko - ČR to nekončí.
Nedávno jsem se vrátila z měsíční návštěvy Mongolska, s tetou jsme hledaly další dodavatele, vybíraly vlnu nejlepší kvality a sbíraly inspiraci na rozšíření našeho sortimentu. Při jedné cestě jsme uvízli v závěji sněhu. Když se nám koněčně povedlo auto vyhrabat ze sněhu a můj strýc, celý zasněžený, si sedl zpět za volant, fascinovaně jsem pozorovala, jak na jeho svetru z jačí vlny tají vločky sněhu a jednotlivé kapičky zůstávají na povrchu. To je jedna ze skvělých vlastností vlny, díky přirozenému voskovému povlaku nepropouští vodu. Kalhoty ale strýc vlněné neměl... :-D
Takže do Mongolska jedině ve vlněném svetru?
V zimě určite! Vlnu tam nosí každý. Mongolsko je obrovská a různorodá země, kde vysoká pohoří střídají modřínovou tajgu a na jihu se rozprostírá nehostinná poušt Gobi. Každá rodina má většinou tři druhy zvířat - koně, ovce, krávy, jaky, kozy nebo velbloudy, podle toho, v jaké části země žijí. Jaci jsou ve vysokých horách, velbloudi na poušti. Pastevectví je stále nejobvyklejším způsobem života místních lidí. Na jaře všechny zvířata ostříhají nebo očešou a vlnu prodají. I my nakupujeme od malých, rodinných farem. A je jasné, že tato vlna má skvělé vlastnosti, když díky ní zvířata přežijí tak extrémní klimatické podmínky, jaké v Mongolsku jsou. Vlna z jaků odpuzuje vodu, je sedmkrát silnější než bavlna, takže vydrží opravdu hodně, a hlavně dýchá, je prodyšná. My navíc používáme především vlnu nebarvenou, proto v nabídce Noos Baby najdete hlavně šedou, béžovou a hnědou barvu.
Na jaře jsem si u tebe koupila hnědé rukavice z jačí vlny a už jsem je testovala i při koulovačce se synem a všechny tyhle skvělé vlastnosti potvrzuji. Popíšeš nám, co všechno vlastně nabízíš a jestli na Festival mini chystáš nějakou novinku?
Ty rukavice jsou opravdu povedené, jsou dvojité, takže je v nich krásně teplo. Jačí vlna je na žebříčku kvality hned za kašmírem, který se získává ze strsti koz. Dále mám v nabídce ponožky, které mají silnější spodní stranu. Pleteme je sice strojově, ale špička je sešívaná ručně. Ručně pletené pak mám capáčky pro miminka, ty jsou hodně oblíbené. Stejně jako plstěné domácí bačkory. Syn je nosil jako přezůvky do školky, snadno se nazouvají a pořád vypadají jako nové. Ponožky, rukavice i bačkory mám ve velikostech pro děti, ale také pro dospělé. A v neposlední řadě nabízím přímo samotná klubíčka vlny - jačí, velbloudí, ale také z čistého kašmíru! Nově na Mini představím měkounké deky pro miminka, jsou z jačí vlny, rozměrově tak akorát do kočárku.
Na závěr by mě ještě zajímalo, jak se liší výchova dětí u nás a v tvé rodné zemi? 
V Mongolsku děti učíme odmala, aby byly samostatné. Většina rodin má 2 a více dětí a starší se starají o ty mladší, takže něco jako chůva v Mongolsku neexistuje. Chůvu dělají starší sourozenci, babičky, tety, strejdové apod. A také je učíme tomu, aby se ke starším chovali s respektem. Třeba já v mongolštině své mamince a všem ostatním, kdo je starší nebo mi přijde starší, vykám. Obrovský rozdíl je v tom, kde to dítě vyrůstá. Ve městě nebo na venkově. Na venkově je život krutý, takže už od 4-5 let se dítě naučí jezdit na koni (ne jako koníček, ale aby mohl pracovat a pomáhat a také závodit v létě) a začne pomáhat rodičům při každodenní práci a péči o zvířata.
Věřím, že jsi svým povídáním nalákala nejen mě, ale i další čtenáře... Kdy je nejlepší čas na dobrodružný výlet do Mongolska?
Určitě v létě. A nejlépe aspoň na měsíc, abyste mohli cestovat. Ta země je opravdu hodně veliká (20x větší než ČR) a infrastruktura není na takové úrovni, jak jsme zvyklí tady, takže vše trvá déle. Ale stojí to za to. Až budu mít větší děti, doufám, že takový road-trip po Mongolsku společně podnikneme. Zatím vám ale můžu doporučit film Jeskyně žlutého psa, který autenticky zachycuje život pastevců na mongolských stepích.




1 komentář:

  1. Je to nádhera! Vlna je top. Teď jsem koupila pár hodně pěkných doplňků na nordicshop.cz

    OdpovědětVymazat