Stránky

24. února 2018

Na vlně Koa Koa


Moje bloggerská aktivita se tu za poslední rok dost snížila. Začalo mi více vyhovovat okamžité sdílení zážitků na Instagramu nebo Facebooku a také mi na soustředěné psaní delších článků nezbývá moc volných chvil. Čas od času ale narazím na něco, o co se s vámi chci podělit a čemu bych zároveň ráda věnovala větší prostor. A tak sice s menší frekvencí, ale stále se stejným nadšením vznikne i nějaký ten článek na blog. V hlavě už pár týdnů (i měsíců) nosím několik nápadů, témat a značek, které mě zaujaly, a tak se tu snad postupně všechny objeví. Dnešní článek věnuji značce Koa Koa Baby, pod kterou symptická maminka dvou kluků Karolína navrhuje funkční a přitom velice vkusné vlněné oblečení.

Estetická stránka je pro mě důležitá skoro u všeho. Mám prostě ráda hezké věci a z toho vycházím. Když se pak k libému vzhledu přidá i kvalitní obsah, jásám. A přesně takové pocity mám ze značky Koa Koa Baby. Naprosto jsem propadla jejich decentním jednobarevným oblečkům s promyšlenými detaily z premiové merino vlny. O jejich kvalitě jsem se naživo přesvědčila na prosincovém festivale mini, kde jsem se nakrátko dala do řeči také s Karolínou. Už z těch pár vět o vlně z Nového Zélandu a dárkových balení v papírových kufřících Sass & Belle mi byl koncept této značky strašně sympatický. Vždyť Koa Koa znamená maorsky šťastný, vděčný a přesně tak svoji značku Karolína buduje... Sami se o tom můžete přesvědčit v následujícím rozhovoru.


Jaká je vaše původní profese a co vás vedlo k tomu založit si vlastní značku? 
Mám ekonomické vzdělání, do mateřské dovolené jsem pracovala v kanceláři jako analytik. Od malička jsem ale ráda něco tvořila a vymýšlela. Stejně jako pro spoustu dalších žen, i pro mne bylo narození dětí velkým impulzem ke změně. Když se mi narodil první syn, pídila jsem se po ideálním oblečení a objevila jsem merino vlnu a její úžasné vlastnosti. Druhý syn se narodil v parném létě, hodně se potil ve spánku i při cestách autem – v merinu se cítil viditelně lépe, takže jsme ho do něj oblékali téměř výhradně. Točila jsem pořád dokola pár kousků, a když jsem chtěla dokoupit, narazila jsem na problém - vyprodáno, dlouhé dodací lhůty. Tehdy mi došlo, že je to díra na trhu. Asi před rokem jsem se rozhodla založit vlastní značku. Nejtěžší bylo najít dodavatele látek, který by splňoval naše funční i estetická kriteria a navíc měl atest pro miminka. 

Merino dovážíte z Nového Zélandu. Byla jste tam někdy? A proč jste si vybrala vlnu zrovna odtamtud? 
Zatím nebyla. Rádi bychom tam vyrazili s manželem jen co nám děti ještě maličko povyrostou, už se moc těším!
Na vlastnosti a sílu vlněného vlákna má obrovský vliv prostředí, ve kterém ovce žijí - a to je na Novém Zélandu ideální. Ovečky žijí v hornatém, neznečištěném prostředí a mohou se volně pohybovat - na kvalitě vlny je to potom znát. Novozélandská merino vlna je dnes právem považována za nejlepší na světě - vlákno je dlouhé, velmi tenké a také světlé. To je velká výhoda, protože je možné ho lépe barvit a to i bez použití chemických procesů škodlivých pro životní prostředí (například bělení bezchlorovou metodou).
Takže ve zkratce, vlnu bereme ze Zélandu, protože je nejlepší :)
To potvrzuje i fakt, že merino, ze kterého šijete, má hned 3 certifikáty - můžete ve zkratce popsat, o jaké se jedná, a na co se zaměřují? Ať lépe pochopíme proč je vaše merino nejlepší a jaké principy jsou pro vás duležité.
Öko-Tex Standard je certifikát který potvrzuje nezávadnost použitého materiálu. Testuje se například přítomost formaldehydu, pesticidů, težkých kovů, alergenních a karcinogenních barviv. Veškerá naše vlna má certifikát třídy I., tedy vhodná i na oblečení pro děti do 3 let. 
Certifikát Zque nově přechází pod RWS (Responsible Wool Standard), soustředí se zejména na dobré životní podmínky ovcí. Volný pohyb, dostatek potravy a vody, striktní zákaz tzv. mulesingu (kontroverzní metoda, kdy se jako prevence před nákazou parazity odstraňuje srst z okolí konečníku včetně kůže, na Novém Zélandu již byla tato metoda zcela zakázána). Farmáři jsou zavázáni k šetrnému zacházení s krajinou a sociálně citlivému hospodaření. 
Certifikát Bluesign zaručuje na nezávadnost materiálů a navíc na udržitelnost a ochranu životního prostředí. Při textilní výrobě je minimimalizována spotřeba vody, odpadu, látek znečišťujících ovzduší. Je kladen důraz na zlepšování pracovních podmínek v textilním průmyslu. 

Vlněné látky, ze kterých šijete, mají různé gramáže. Poraďte mi, podle čeho se orientovat a vybírat? A jak nejlépe vrstvit oblečení v zimě, aby byly zachovány ty nejlepší vlastnosti merina? 
Vždy záleží na počasí, podnebí a aktivitě, které se chystáme věnovat.
Co se týče gramáže - čím vyšší, tím více nás bude oblečení hřát a tím je také odolnější.
150g/m² - 190g/m²  - ideální na spodní prádlo, jako jediná vrstva v parném létě nebo teplém podnebí, jako podvlékací vrstva v zimě třeba na hory.
190g/m²  - 230g/m²  - gramáž ideální pro celoroční nošení, velmi univerzální použití v interiérech, MHD, autě, na spaní. V zimě možné použít jako spodní vrtsvu.
230g/m²  a více - na tělo ideální použití jako druhá vrstva (světřík, rolák), dále na čepice, nákrčníky, rukavice.
Co se týče vrstvení, merino má narozdíl od syntetických funkčních materiálů tu výhodu, že ani mokré nestudí, naopak hřeje, je prodyšné a vodu propouští ve formě páry. Je tedy multifunkční a není tedy potřeba striktně dodržovat 3 vrstvy, první saje, druhá hřeje, třetí izoluje apod.
Pro miminka a malé děti, které nemají ještě vyvinutou termoregulaci, bych určitě vřele doporučovala dávat vlnu přímo na tělo, tak její vlastnosti využijeme nejlépe. Pokud jdeme do zimy, je nejlepší jako druhou vrstvu použít opět vlnu :) Buď merino mikinku, anebo starý dobrý pletený svetr, pokud jsou děti citlivé na kousání tak bych doporučila kašmír anebo zase merino. Do větru anebo mokra je pak výhodné použít nepromokavé oblečení například ze softshellu nebo s Gore-tex membránou. 

Obdivuji barevnou škálu vašeho vzorníku - jednobarevná merina v těch nejhezčích odstínech a jednoduchý proužek, který nikdy nevyjde z módy. Jak navrhujete střihy a kdo oblečení šije? 
Naše střihy jsou přizpůsobeny tak, aby abychom využili co nejlépe přirozené vlastnosti merino vlny, zárověň se však snažíme, aby bylo pěkné i napohled a nepůsobilo příliš outdoorově. V jednoduchosti je krása :) 
Všechno naše oblečení je poměrně dost na tělo, jednoduše střižené, bez zbytečných ozdob. Rostoucí je v tom smyslu, že dětem vydrží určitě déle než jednu velikost, vlna je i bez příměsi elastanu velmi pružná. Mám štěstí, že moje maminka umí výborně šít, takže mi se střihy pomáhá. Všechny naše oblečky poctivě odzkoušeli naši synové :)
Látky, barvy, patentky a kombinace, to je moje parketa, ale samozřejmě vždy nedočkavě čekám na zpětnou vazbu od zákazníků, o jejich spokojenost mi jde především. Všechno naše oblečení vzniká v Praze a středních Čechách pod rukama dvou šikovných švadlenek. 

Vaši nabídku dětského oblečení doplňují i dámská trička a doplňky. Budete tímto směrem značku dále rozvíjet? 
Nabídku budeme určitě rozšiřovat, na jaro chystáme nové dámské topy, tílka, kalhotky. Na popud mého manžela začínáme šít také pánská trička pod košili, geniální záležitost (nejen) pro kravaťáky!
Merinu zůstaneme věrni, ale občas zkusíme jeho směs s dalšími přírodními materiály. Na jaro chystám malou kolekci merina a tencelu, který krásně chladí, takže na léto je ideální. No a pokukuji po pletenině s příměsí přírodního hedvábí :)

Děkuji za rozhovor a těšim se na novinky, které zní naprosto báječně.

Značku Koa Koa Baby najdete na Fleru, Facebooku a zcela nově i v eshopu!

1 komentář:

  1. Ahoj, mně oblečení z vlny také nesmí chybět v šatníku. Merino vlnu už také dobře znám. Vloni na jaře jsem si koupila funkční triko, které má v sobě merina vlnu z https://www.vlnenezbozi.cz/funkcni-pradlo-damske/ a oblékám si ho, když jedu na kole a je opravdu skvělé :-) .

    OdpovědětVymazat